Bieganie czyli sposób na zdrowie

bieganie-na-odchudzanie

Bieganie – to poza marszem najbardziej naturalna dla człowieka forma ruchu. Nie trzeba się uczyć biegać, bo każdy z nas doskonale wie na czym ten sposób poruszania się polega. Biegać może każdy, niezależnie od wyjściowego stanu kondycji, wieku, czy rodzaju usposobienia. Można to robić samemu albo z przyjaciółmi, na osiedlu lub w parku, rano, ale także o każdej innej porze dnia. Jeśli tylko lekarz nie znajdzie kategorycznych przeciwwskazań wykluczających tę formę ruchu, to pozostaje już tylko czerpać z tego korzyści, a jest ich naprawdę wiele.

Kilka powodów dla których warto zacząć biegać:

• Zdrowie i siła – Uprawianie sportów aerobowych – takich jak bieganie wzmacnia serce, usprawnia pracę płuc i krwioobiegu. Dzięki temu jesteśmy sprawniejsi, wytrzymalsi i zmniejszamy ryzyko chorób układu krążenia.
• Szczupła sylwetka – Zaczynasz biegać, aby zrzucić parę kilogramów? Dobry wybór, bo bieganie to jeden z najintensywniej spalających tłuszcz sportów, jakie można wybrać.
• Zdrowe myślenie – Nie tylko nogi biegacza są silne. Silny jest także jego umysł. Podczas treningów może wiele przemyśleć, na wiele spraw spojrzeć z zupełnie innej perspektywy. Zagłębić się w siebie. Bieganie powoduje, że stajemy się bardziej dojrzałymi i niezależnymi ludźmi.
• Wolność – Biegacz jest wolnym człowiekiem. Może oddawać się swojej pasji w towarzystwie, w samotności, o dowolnej porze dnia i nocy, w lesie i na ulicy. Może biegać tak szybko, jak chce i tak daleko, jak pragnie. Krótko mówiąc sport ten daje możliwość uprawiania go z intensywnością stosowną do wieku i możliwości.
• Radość – Badania wykazują, że bieganie jest wspaniałym środkiem antystresowym. W walce z początkami depresji wygrywa z lekarstwami w pigułkach. Biegający cieszą się większą energią, pewnością siebie i lepszym samopoczuciem. Potrafią cieszyć się prostymi rzeczami: zielenią drzew, szumem wiatru, deszczem i słońcem.
• Perfekcja – Regularne bieganie zmienia człowieka nie tylko fizycznie, ale i umysłowo. Staje się bardziej „czysty” i pragnie tą czystość pielęgnować. Bardziej dba o odpowiednie odżywianie, stara się poprawić swój tryb życia, zmniejsza ilość pochłanianego alkoholu i innych używek, lepiej śpi.
• Minimalne koszty – Bieganie to prosty sport. Nie będziesz potrzebować kilogramów sprzętu i grubego portfela. Twoje całe wyposażenie to porządne buty. Twoja sala treningowa to cały świat.
• Nigdy nie jest za późno – Bieganie to sport na całe życie. Biegają dwudziestolatki i siedemdziesięciolatki. I nigdy nie jest za późno, aby spróbować – wystarczy robić to mądrze.

Co jest potrzebne by zacząć?

bieganie_zima

Bieganie to rodzaj ruchu nie wymagający wielkich sprzętowych przygotowań, ani wydawania ogromnych sum na niekoniecznie potrzebny zawsze sprzęt. Tak naprawdę, aby zapewnić sobie komfort ruchu potrzebujemy tylko dobrych butów, przeznaczonych specjalnie do biegania. To wydatek, którego przez dość długi czas nie będzie trzeba powtarzać, warto więc zainwestować we własną wygodę i kupić dobre buty renomowanej firmy. Cała reszta, a więc ubranie, to kwestia upodobania. Ważne by strój był wygodny, odprowadzał wilgoć ze spoconej skóry, a w chłodniejsze dni, szczególnie zimą, chronił przed utratą ciepła. Czego jeszcze trzeba? Niemniej ważna od sprzętu jest cierpliwość i samozaparcie. Cierpliwość po to, aby nie stawiać sobie nierealnych celów i nie zniechęcić się na wstępie do biegania, ale powoli, lecz systematyczne poprawiać swoją kondycję, pilnując, aby bieganie nigdy nie przestało być przyjemnością. Ważna jest przede wszystkim radość, jaką czerpiemy z uprawiania sportu, bo to warunek konieczny do tego, aby wytrwać i osiągnąć zauważalne efekty.
Dodatkowo, zanim zaczniemy biegać dobrze byłoby wybrać się do lekarza, aby wykluczyć problemy zdrowotne, przy których bieganie byłoby niewskazane. Jeśli wszystko jest w porządku możemy zaczynać!
Gdzie, jak i kiedy?
• Biegać można wszędzie, ale warto wiedzieć, że są nawierzchnie mniej i bardziej przyjazne naszym stawom. Do tych drugich należą ścieżki leśne, parkowe alejki, ubite, ziemne drogi, ale także asfalt, który, wbrew pozorom jest stosunkowo miękki, w przeciwieństwie do betonu pokrywającego chodniki. Warto wybierać miejsca w miarę zaciszne i wolne od ruchu ulicznego, nie tylko ze względu na czystsze powietrze, ale także na mniejsze ryzyko bliskiego spotkania z samochodem. Wybieraj trasę tak, żeby szybko Cię nie znudziła, najlepiej zmieniaj ją co jakiś czas, bo monotonia, to jeden z największych wrogów treningu.
• Sposobu, w jaki powinno się biegać nie da się jednoznacznie określić. Ważne jest by swobodnie oddychać i mierzyć siły na zamiary, a najlepiej pozostawiać sobie pewien „margines bezpieczeństwa” i biegać mniej intensywnie niż mogłoby się nam wydawać, że jesteśmy w stanie. Jeśli biegamy z kimś, łatwo możemy skontrolować to, czy tempo biegu jest odpowiednie. Przy optymalnej szybkości powinniśmy być w stanie w miarę swobodnie rozmawiać z partnerem.
• Pora, jaką wybierzemy na trening, to sprawa indywidualna, ale w przypadku kobiet, którym zwykle zależy na pozbyciu się zbędnej tkanki tłuszczowej, czy ogólnym poprawieniu sylwetki najodpowiedniejszą porą będzie ranek, najlepiej przed śniadaniem. Rano, przed pierwszym posiłkiem organizm szczególnie chętnie sięga do rezerw energetycznych, a więc łatwiej jest mu zainicjować spalanie tkanki tłuszczowej. Niestety rankiem, ze względu na „zastanie” mięśni i ścięgien po nocnym odpoczynku, jesteśmy szczególnie podatni na kontuzje, więc obowiązkowo przed rozpoczęciem treningu należy poświęcić chwilę na rozgrzewkę, która przygotuje ciało na wysiłek.
Jak trenować?

Istnieje wiele planów treningowych dla osób zaczynających swoją przygodę z bieganiem. Wszystkie opierają się na zaczynaniu od treningów łączących w sobie marsz z biegiem i stopniowym skracaniu czasu marszu i wydłużaniu czasu biegu, aż do momentu, gdy będziemy w stanie pokonać cały przewidziany dystans biegnąc. Zanim rozpoczniemy realizację takiego planu treningowego, dobrze byłoby poświęcić tydzień na intensywne spacery, przygotowując ciało do podjęcia wysiłku o większej intensywności.
Bieganie to nie tylko setki, czy u wielu nawet tysiące przebiegniętych kilometrów. To tylko część zajęć nazywanych treningiem biegowym. Cóż takiego może robić biegacz na treningu, jak nie biegać? Odpowiedź jest prosta. Już samo bieganie może być bardzo różne! Można biegać długie odcinki wolno, ale i szybciej, albo mało, lecz szybko. Można też przeplatać odcinki wolne szybkimi. Można biegać w terenie płaskim, ale również zróżnicowanym pod względem konfiguracji terenu lub podłoża. Kombinacji jest jeszcze dużo. Okazuje się, że to nie wystarczy. Treningiem jest bowiem podjęcie świadomych działań, w ramach przygotowanego planu, zmierzających do poprawy umiejętności biegowych.

Wnioski

Rewolucja naukowo-techniczna, ogromny postęp w rozwoju nauki oraz pogoń za jak największą ilością dóbr materialnych i zaspokajaniem stale rosnących potrzeb ludzkości, niesie ze sobą także wiele ujemnych skutków jak: ograniczanie i niszczenie naturalnego środowiska człowieka, obniżenie jego aktywności ruchowej, szerzenie się chorób współczesnej cywilizacji a także niekorzystnych zjawisk społecznych, szczególnie wśród młodzieży. Szukając środków zaradczych wskazuje się na ruch. Musi być to ruch systematyczny i dość intensywny, który poprawia zdrowie fizyczne, kształtuje odporność na choroby, podtrzymuje siły biologiczne człowieka niezbędne dla aktywnego, twórczego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego a także realizuje potrzeby zabawy, odpoczynku, rozrywki, i w którym uczestnictwo w kulturze fizycznej stanowi swoistą formę konsumpcji kulturalnej. Bieganie to wszystko oferuje i to za cenę niższą niż inne sporty, bo „Kto biega całe życie, ten się czuje znakomicie”